НАЧАЛО  



  ПУБЛИКАЦИИ  



  БИБЛИОТЕКА  



  КОНТАКТЫ  



  E-MAIL  



  ГОСТЕВАЯ  



  ЧАТ  



  ФОРУМ / FORUM  



  СООБЩЕСТВО  







Наши счётчики

Яндекс цитування

 

      
Институт стратегического анализа нарративных систем
(ИСАНС)
L'institut de l'analyse strategique des systemes narratifs
(IASSN)
Інститут стратегічного аналізу наративних систем
(ІСАНС)



статья

Святослав ВИШИНСЬКИЙ
(Чернівецький Національний Університет, Україна)

«До участі в марші УПА націонал-комуністів ставлюсь вкрай позитивно»
(інтерв'ю МЛ «Бриколаж»)

МАЗЕПА: Слава Україні, друже! Почнемо нашу нелегку розмову, в кінці котрої, сподіваюся, ми намацаємо міст між, умовно, носіями “нових правих” і “нових лівих” ідеологічних ідентитетів.

СВЯТОСЛАВ ВИШИНСЬКИЙ: Героям слава! Ти дуже влучно висловився: “намацаємо” міст. Тобто, попри все він існує і завжди існував, незалежно від того, чи бажали його бачити два ворогуючі табори.

МАЗЕПА: Колись ти належав до Чернівецького УНСО. Чому покинув і на що сьогодні схоже тамтешнє відділення колись найбільш революційної з українських націоналістичних організацій?

СВЯТОСЛАВ ВИШИНСЬКИЙ: Формально я належав до УНА-УНСО досить нетривалий час, покинув партію у січні 2006 р. Причиною мого виходу з організації став особистий конфлікт з головою Чернівецької УНА-УНСО на грунті його неадекватного ставлення до своїх обов’язків та підлеглих побратимів. Водночас, будучи заступником голови Чернівецької обласної організації, я отримав змогу зсередини і трохи згори оцінити стан УНА-УНСО на сучасному етапі.
Все, що хочу зауважити, це те, що окрім серйозних внутрішніх проблем організація не є ідеологічно і, що найважливіше, духовно єдиною. Як це не дивно, але мені досі незрозуміла політична концепція партії. На вибори УНА йшла з програмою Сонячної Революції і Третього Гетьманату, проте очевидно, що більшість УНСОвців навіть не розуміють, про що йде мова. Інша половина відверто ігнорує Ігоря Каганця, зациклюючись на схемах інтегрального українського націоналізму. Багато непослідовності у діях і висловлюваннях, постійні суперечності, не кажучи вже за “злобу дня”, тобто звинувачення у політичній продажності, які лунають небезпідставно. Якщо колись УНСО називали бойовим орденом УПЦ КП, то нині вона більше схожа на бойову дружину НСНУ.
Очевидно, що нинішня УНА-УНСО - це вже зовсім інша організація, ніж та, що була до 1997 р. Схоже, Дмитро Корчинський був правий: “Ймовірно, сім років – середній природний термін життя спільноти”. Він був правий і в іншому: “Абревіатури переживають явища”.

МАЗЕПА: Що думаєш за Корча і його русько-український, властиво гелманівський “націоналізм”?

СВЯТОСЛАВ ВИШИНСЬКИЙ: Мені видається, що дух УНСО перекочував у тіло “Братства”: антибюрократизм, панславізм, православний фундаменталізм, евразійська ідея, типово постмодерністське схрещення лівого і правого. Корчинський залишився все тим же Корчинським, і говорить нині те ж саме, що говорив у далекому 93-му. Очевидно, політик Корчинський, сатирик Задорнов, філософ Дугін - імена з одного ряду. І це не відкриття - так було завжди.
На мою думку, Корчинський - єдиний здоровий український політик. Схоже, він є і єдиним мислячим українським політиком. Я так думав і тоді (і особливо тоді) коли був частиною організації, для якої він є ворогом № 1. Для України симптоматичним є те, що таких людей як Дмитро Корчинський ніколи не розуміли.
Втім, як казав Ніцше: “Решта - це просто людство. Треба здолати людство своєю силою й шляхетністю душі, - отже, зневагою…”

МАЗЕПА: В приватній розмові ти обмовився, мовляв, “для традиційних націоналістів я расист, для WP - шовініст”. Пам’ятається, тов. Арсеній свого часу називав “украінскімі шовіністамі” львівських скінів, давших їм по голові за російськомовний текст під час концерту у тому-таки Львові. Хто такі ці “фашисти”, “шовіністи”, расисти” і чим відрізняються від просто націоналістів або, ще простіше, “патріотів”?

СВЯТОСЛАВ ВИШИНСЬКИЙ: Я взагалі завжди опиняюсь між двома вогнями. Просто забагато думаю. А на рахунок усіх вищеназваних ярликів, то нині вони служать лишень тому, аби відокремити одну переконану спільноту від іншої. Замість того, щоб об’єднувати. Ті, хто розкидаються ярликами, не розуміють, що йде мова лишень про адміністративно-економічні розбіжності і різним чином розставлені наголоси на одних і тих же тезах, в той час як цінності у всіх правих одні. Якщо різні - значить, хтось зайвий.

МАЗЕПА: Завше цікавило, чим займається типовий представник НС-середовища, в тому сенсі, що, чим, крім слів, його діяльність надається до розвою Батьківщини?

СВЯТОСЛАВ ВИШИНСЬКИЙ: Я знаю багатьох представників НС-середовища, і можу лишень зазначити, наскільки різними вони є. Хтось беспробудно спивається і доводить свої погляди ударами кулаків, а хтось виступає на наукових конференціях і пропагує свою ідеологію аргументами класиків. Ніколи не варто піддаватись спокусі узагальнення. Водночас слід додати, що з мого досвіду кулаки - не найгірший з аргументів. Тоді, коли слова втрачають вагу.

МАЗЕПА: З якими організаціями типу НС та зареєстрованими партіями націоналістичного спрямування Ви тримаєте стосунки, на рівні співпраці, поза пивом, футболом та іншою тусою?

СВЯТОСЛАВ ВИШИНСЬКИЙ: Наразі я належу до метаполітичної асоціації “Thule-Sarmatia”, близькі стосунки підтримую з УНА-УНСО, “Характерним Козацтвом”, “Національним Альянсом”, веду інформаційну співпрацю з “Братством”, УНТП, “Кров’ю & Честю”.

МАЗЕПА: Ліві монополізували право на марші типу “Антикапіталізм”, праві на “марші проти нелегальної міграції” та “на підтримку ветеранів УПА”. Що в такому разі робити прихильникам ветеранів і одночасно противникам буржуазної системи та кольорових мігрантів, типу мене, прикладово? В обох колонах я буду чужим, з різних мотивів, менше з тим.

СВЯТОСЛАВ ВИШИНСЬКИЙ: Потрібно просто не залишатись осторонь і доєднуватись до обох колон. Хоча, зрештою, я ніколи не чув про лівих, які виступають проти кольорової міграції.
Знову ж таки, з власного досвіду знаю, що серед кольорових ліві ведуть найбільшу пропаганду і допомагають їм влитись в автохтонний етнос, коли їх про це ніхто не просить. Це - расове штрайкбрехерство.

МАЗЕПА: Якими, на твою думку, можуть бути дотичні між сучасними молодіжними ініціативами націоналістичного та анархо-комуністичного напрямку, якщо постаратися і у підсумку відкинути старі догми, ярлики і забобони?

СВЯТОСЛАВ ВИШИНСЬКИЙ: Раса. Все інше - вторинне, і через нього можна переступити. Я вважаю, що визнання лівими цього пріоритету достатньо для припинення кровопролиття. Невже ліві антифашисти справді вірять, що скінхеди щасливі відправляти на той світ своїх братів по крові тільки через те, що останні обрали шлях расової зради? Складність у тому, що наш ворог, подібно Янусу чи Святовиду, має багато обличь, і кожен у них бачить тільки свій біль.

МАЗЕПА: Наскільки актуальна у Чернівцях “румунська проблема” і, по ходу, чи є в місті румунські скіни, націоналістичні і взагалі, організації? А як справи з БХ Румунія тощо, підтримуєте стосунки?

СВЯТОСЛАВ ВИШИНСЬКИЙ: Близько 20% населення Чернівецької області складають румуни і молдовани, і проблеми вони нам створюють пропорційні. Головна - це те, що ці етнічні меншості є вирішальним фактором русифікації регіону. Прибуваючи із сіл до Чернівців, вони вже у першому поколінні свідомо позбуваються мови і національної самоідентифікації, поступово затягуючи у це болото й українців. Як наслідок, при 4% етнічних росіян Чернівці на Західній Україні - переважно російськомовне місто.
В Чернівцях активно діє велика кількість румунських організацій, преса, радіо, телебачення, румунське і молдавське консульства, на сильному рахунку румунська розвідка. Весь бізнес в межах області, як і в Одесі, контролюється переважно молдавським криміналітетом. Стосовно останнього хотів би зазначити, що справжні кордони нації проходять межами її кримінального впливу. Так от Україна в цьому ракурсі скоро взагалі зникне з карти Европи.
Водночас варто зауважити, що НС-рух на Буковині - явище виключно слов’янське. Стосунків з румунською “Кров’ю & Честю” я не маю, так як її впливи сюди не поширюються. Проте маємо невеликий інформаційний обмін з румунською крайньоправою організацією “Noua Dreapta”, з якою у майбутньому маємо намір розвивати тіснішу співпрацю.

МАЗЕПА: Що ти думаєш про перспективи федералізації або відокремлення західних земель від так званого “Дикого поля”, себто нас, материкових українців? Наскільки я в матеріалі, хай невелика частина тамтешнього люду вже не проти “раю по Збруч”.

СВЯТОСЛАВ ВИШИНСЬКИЙ: Можливо, це найефективніше вирішення - і, водночас, найпростіше. Проте мені важко сприйняти цю ідею, оскільки цивілізаційно я мислю рамками “материкової” України, яка, з іншого боку, втратила своє етнічне обличчя. Дві України - це дві половини розбитого дзеркала, які спотворено відображають одна одну. І чим глибше вдивляються, тим далі губиться незліченність віддзеркалень. Схожий симптом архетипного дуалізму, тільки у ще різкішому проявленні притаманний слов’янсько-католицькій Польщі. Тут я цілком погоджуюсь з думкою Александра Дугіна. І насправді фронт протистояння проходить не лише по лінії Збруча, але по всій площі Східної Галичини, а в глобальному масштабі - і Західної також.
Вихід, очевидно, у спробі синтезу. Або у продовженні війні. До остаточної асиміляції переможеного.

МАЗЕПА: Нещодавно був в Умані, милувався на з’їзд хасидів. Місцеве населення, слід відзначити, просто в шоці, оскільки поведінка приїзджих мало чим різниться від ординської навали, а побутові звички вкупі з небаченим нахабством далекі від навіть наших невисоких цивілізаційних стандартів.
На початку минулого століття населення Одеси та Чернівців на 90% складалося з євреїв. Чи залишилися зараз старі квартали, їхня культура, антропологічний тип і головне - характерні для “зони осілості” соціально-економічні впливи, котрі “гітлерюгендівські інтелектуали” лейбують терміном “ZOG”?

СВЯТОСЛАВ ВИШИНСЬКИЙ: Так, старі квартали збереглись, проте після 1918, 1941, 1991 рр. Більшість євреїв покинули місто. Все, що зараз про них нагадує - це руїни старого жидівського кладовища і декількох синагог. Ну і пам’ятники “жертвам Голокосту”, яких, здається, більше, ніж самих жертв.
В той же час економічний вплив євреїв поступово зростає, як і їх чисельність, зрештою. Виснажена постійною війною на Близькому Сході, емігрувавша єврейська громада непомітно повертається до Чернівців, викуповує нерухомість. Слід зауважити, що в цьому питанні міська влада робить невиправдані поступки євреям, зовсім не рахуючись з інтересами українців. Складається враження, що господарі тут жиди, а не ми, і що вони тільки відлучились на деякий час, доручивши українській челяді приглядати за домом.
А щодо хасидів, гадаю, вже пора відновити стару гайдамацьку традицію, яку УНСО практикувало в Умані у кінці 1990-их - ексклюзивний юдейський “похорон патріарха” в мініатюрі, на вічну пам’ять коліївцям.

МАЗЕПА: Ніколи не мав справи з єврейськими скінами або бойовиками з “Бейтару”? Здається, Чернівці для цього не самий гірший полігон. Власне, йдеться про потенційні анти-сіоно-фашистські мотиви, не про зіткнення двох ультраправих ідеологій.
Додаток. Ким були єврейські санітари в УПА та історично зафіксований “Єврейський батальйон”. Не так були, як є, у свідомості адептів національно-визвольних традицій, без набридлої “Бий жидів, рятуй країну”. Можливо, в україно-єврейських стосунках були світлі сторінки української історії?

СВЯТОСЛАВ ВИШИНСЬКИЙ: Ні, з “Бейтаром” не зіштовхувався, проте їхнє відділення в Чернівцях є - офіс у тихому міському дворику, обнесений стіною, з камерами зовнішнього спостереження.
Навіть провулок Український, по якому знаходиться “Бейтар”, переіменували на честь якогось місцевого жида.
Ким були євреї в УПА і у Вермахті? - Як для кого. Для мене - гарматним м’ясом. І світлі сторінки у нас були - починаючи з 965 р. Гадаю, відтоді й слід починати відлік одвічної українсько-єврейської дружби народів.

МАЗЕПА: Як на Буковині з екологією, тими ж, згаданими в “12-и обручах” Андруховича карпатськими лісами і чому, на твою думку, українське націоналістичне середовище послідовно ігнорує цю дуже важливу проблематику, віддаючи перевагу, як на мене, зараз не настільки актуальній “расовій екології”?

СВЯТОСЛАВ ВИШИНСЬКИЙ: Тому що нікому ці ліси вже не будуть потрібні, якщо в них не залишиться білих гуцулів. А стосовно екології - ситуація, звісно, краща, ніж на Донбасі, проте якщо буржуї у своїй гонитві за дешевим прибутком не схаменуться, то ліси залишаться лише на картинках.

МАЗЕПА: Наскільки у вас розповсюджені паралельні або альтернативні до НС субкультурні явища (тут тради, шарпи, реди, репери тощо)?

СВЯТОСЛАВ ВИШИНСЬКИЙ: Раніше були SHARP-скіни, але завжди у меншості. Розповідали, що свого часу у Чернівцях між лівими і правими скінхедами навіть був офіційно заключений мир, хоча мені невідомо, на яких підставах. Коли ж скінівський рух у Чернівцях пішов на загальний спад, саме із середовища SHARP постали нові наці. І досить фанатичні, я б сказав.
Дуже швидко відбувається ідейне розшарування серед неформальної молоді. Частина починає чітко позиціонувати себе націоналістами або NSBM, інші стають доморощеними антифа. Останні настільки залякані купкою скінхедів, що навіть остерігаються публічно заявляти свої погляди. Пік діяльності – анонімна антифашистська пропаганда, дуже примітивна, слід визнати, і чомусь англійською мовою. Складається враження, що вони її адресують нігерійським студентам, а не українцям.
З реперами давно покінчено. Як цілісної субкультури їх у Чернівцях немає.

МАЗЕПА: В яких мастштабах на Буковині (або регіоні, в цілому) розвинута праворадикальна або яка інша етнічно навантажена альтернативна сцена? (Тут також йдеться про варіації етно-року, типу етно-ска “Гуцул Каліпсо”, “Перкалаби” тощо).

СВЯТОСЛАВ ВИШИНСЬКИЙ: Антисистемна сцена проявлена тут дуже слабо. Є сильні Black Metal проекти, музиканти яких праві або ультраправі, але на текстах це не відбивається. За етномузику не можу об’єктивно судити, оскільки нею не цікавлюсь. Усе, що можу сказати, це те, що музиканти в локальних етнокомандах за поглядами переважно антифа, а за стилем життя - гопники і растамани.

МАЗЕПА: Що ти думаєш за “День Незалежності з Нестором Махном” і, по всьому, поступове полівішання частини української інтелігенції, розчарованої симулякром під назвою “Українська держава” (Доній, Жадан, Вольвач, Карпа й інші, хто би шо не казав, творці сучасної, в чомусь і по-різному лівої художньої і не лише літератури)?

СВЯТОСЛАВ ВИШИНСЬКИЙ: Я не був на цьому фестивалі, проте певне упередження проти нього склав. Основним недоліком цього заходу був дефіцит правизни. Для націоналіста, окрім “КОМУ ВНИZ”, здається, більше ніщо не могло бути гідним уваги, що, зрештою, цілком закономірно.
А такі імена, як Доній, Жадан, Карпа, Андрухович, Покальчук у мене, крім зневаги, нічого не викликають. Ці люди навіть не можуть претендувати на бренд “літератури” в силу своєї мистецької імпотенції. В українця, який відкрив для себе бароковий світ музики “КОМУ ВНИZ”, химерної прози Наталени Королеви і Валерія Шевчука, гамсунівську самотність Підмогильного, фашистський футуризм Хвильового, кінопоетику Довженка і епос “Кобзаря”, душа вже ніколи не осліпне настільки, щоби переплутати справжнє мистецтво із люмпенською фальшивкою, яке не варте навіть критики. “А ці слова я кажу тим, хто звалює обеліски. Найбільша дурниця в світі - кидати сіль у море, а обеліски - в болото”.

МАЗЕПА: Різниця між, умовно ”анархістом” та “націоналістом” суть методологічна. Перший схильний збирати пляшки на берегах засміченого озера або книжки для інтернату, другий знає анектоди “про москалів” і “правду про жидів”, уникаючи вантажа приземленої соціальної проблематики і прагнучи будувати державу “зверху вниз”, в руслі респектабельної політики і в посадовому кріслі.
Хто корисніший, зробивший шпаківню “анархіст” чи побивший чорношкірого студента “націоналіст”?
Саме з цих позицій я обгрунтовую свій відхід з платформи правого руху, зацикленого на парламентській боротьбі за владу та істеричному завиванню на культурну тематику. Візьми будь-яку з існуючих в Україні націоналістичних організацій: прошло 15 років, на депозиті лежить кілька газет, вишколів, не соціалізована буржуазна і неприйнятна для Сходу країни ідеологія, постійні розколи і взаємні звинувачення.
Візьми Свободу і результати її діяльності. Переклади це на гроші, видай українських книжок і завези до донецьких книжкових магазинів.
І до питання, наскільки сьогодні можливий, принаймні, вказаний мною методологічний симбіоз, тобто, українізація лівих при паралельній соціалізації правих?

СВЯТОСЛАВ ВИШИНСЬКИЙ: Розповім тобі, як чернівецькі скінхеди, які знають багато анекдотів про москалів, відзначали цього року річницю загибелі Рудольфа Гесса. Виїхавши за місто, ледве віднайшли чистий куточок для скромного пікніка. Після трапези, урочистої частини і виголошення “правди про жидів”, ця купка нелюдів дві години прибирала околицю від наслідків пиятик своїх менш культурних білих братів, зачистивши значну частину лісу, спаливши кілограми пластикових пляшок і поліетиленових пакетів, і ще не один кілограм скла пронісши на спинах до найближчих міських сміттєбаків. Інакше, як фашизмом, це не назвеш.
З твоєю критикою партій частково згодний, проте вважаю, що книги повинні йти “на развес” порівну з автоматами. А щодо твого питання, то симбіоз дуже навіть можливий. Ми є першими дослідними зразками.

МАЗЕПА: Твоє ставлення до можливої участі в марші і на боці ветеранів УПА представників неокомуністичних та анархічних київських ініціатив, якщо таке, бодай теоретично можливе? (здається, що ні, оскільки, не зважаючи на те, що частина лівих – ЗА, праві міцно триматимуться за монополізоване ними право на національно-визвольну спадщину, і не допустять до “пирога” опонентів, втім, слід відмітити, більшість так званих “лівих” до цих пір буржуазно інтерпретують поняття “інтернаціоналізму”. Хоча, це надалося б до наступного пошуку якщо не платформи, так дотичних і демістифікації, деміфологізації та деструкції маси історичних та психологічних підозр, зневаг та взаємних упереджень)?

СВЯТОСЛАВ ВИШИНСЬКИЙ: До подібної гіпотетичної участі в марші УПА націонал-комуністів і націонал-анархістів ставлюсь вкрай позитивно. Такий крок в дійсності би зблизив українців, проте його необхідно зробити, замість того, щоб бити націоналістів по обличчю і отримувати навзамін самим.
Хоча я не драматизую все те, що буде відбуватись 14 жовтня. Якщо інші ще не зорієнтувались, на яку виставу вони прийдуть, то я вже давно зрозумів, що це всього лиш “Бійцівського клуб”. Тільки гра проникливіша і ролі характерніші, та й розтоптані знамена на сцені, як головний елемент декору. Щось схоже я вже читав у романі “Імператор повені” Володимира Єшкілєва. І в Корчинського також.

МАЗЕПА: Які з існуючих політичних сил на сьогодні найбільш адекватні (за умови, що адекватність допустима для політиків категорія)?

СВЯТОСЛАВ ВИШИНСЬКИЙ: Як би це парадоксально не було, але я поставлю в один ряд “Братство” Дмитра Корчинського і ВО “Свобода” Олега Тягнибока. Це дві душі - філософа-терориста і націоналіста-прагматика, які органічно вживаються у мені.

МАЗЕПА: Зараз в ліворадикальному середовищі активно мусується тема двох, альтернативних до КПУ-СПУ партій і блоків. Як справи у невдалого союзу УНА-Свобода, УНА-УКП тощо (про буржуазні “правиці” типу УНП-КУН тощо не ходить), твої прогнози, чи матиме нарешті Україна альтернативні до зажраних, хай різнополюсні виключно право- та ліворадикальні проекти, котрі наступатимуть на Систему, кожен з боку своєї ділянки, насправді спільного фронту?

СВЯТОСЛАВ ВИШИНСЬКИЙ: Нещодавно було оголошено про об’єднання УНА-УНСО і “Третьої Сили”, переговори про блокування ведуть “Свобода” і УНП, проте будувати якісь прогнози, особливо на такій віддалі до виборів, я вже не берусь. Є один суттєвий політичний фактор - а саме людська дурість - яка підвішує усі гороскопи в повітрі, підвищуючи шанси анархістів на роль “deus ex machina”.

МАЗЕПА: Факт нашого спілкування свідчить про, коли не міст, то, як мінімум переправу, між правим та лівим ідеологічними берегами, котрі слід звужувати, засипаючи річище непорозумінь, позаяк Батьківщина у нас одна і жоден з визначених у якості класичних “правого” чи “лівого” підходів, як показує історія, не має шансів на повноцінність, натомість однобокість та інвалідність переконаних у лише своїй правоті. That’s why, друже, дозволь розвітатися і до зустрічі 14 жовтня.

СВЯТОСЛАВ ВИШИНСЬКИЙ: То ти мені битимеш пику чи я тобі? ;)

МАЗЕПА: Ми по один бік барикади. Свобода і Солідарність!

СВЯТОСЛАВ ВИШИНСЬКИЙ: Кров і Честь!

див. також: www.smierc.narod.ru

nationalvanguard



 

   
вверх  Библиография г. Ивано-Франковск, Группа исследования основ изначальной традиции "Мезогея", Украина


Найти: на:
Підтримка сайту: Олег Гуцуляк goutsoullac@rambler.ru / Оновлення 

  найліпше оглядати у Internet
Explorer 6.0 на екрані 800x600   |   кодування: Win-1251 (Windows Cyrillic)  


Copyright © 2006. При распространении и воспроизведении материалов обязательна ссылка на электронное периодическое издание «Институт стратегических исследований нарративных систем»